Poker, ett osannolikt bra spel

Poker handlar egentligen om två saker: psykologi och sannolikhet. Denna text kommer att fokusera på sannolikheter, allstå hur speciell din hand egentligen är. Så vad är oddsen för att man får något över huvud taget?  
     Att älta igenom oddsen för alla händer är inte något som tillhör det nödvändigaste, det viktiga är att förstå att man sorterat hur bra händerna är, efter hur stor sannolikheten det är att få just den handen. Royal Flush, som är den gemena pokerspelarens våta dröm, är enormt svår att få. Oddsen för att få en royal, i valfri färg, är ungefär 1 på 31 000. Om en snitthand i livepoker tar 2 minuter så har snittpokerspelaren altså spelat i cirka 1033 timmar eller cirka 43 dagar innan han eller hon fått denna hand. Spelar man poker i snitt tre timmar per dag tar det då lite mindre än ett halvår att få en royal. Att jag (David) fått denna hand 3 gånger i mitt snart 18-åriga liv är alltså väldigt osannolikt. Nog för att jag gillar poker och att få saker upptar min fritid lika mycket som detta så har jag i sanningens namn inte spenderat motsvarande ett och ett halvt år i streck, spelandes poker. 
    Om vi istället snabbt tittar på de lite mer vanliga händerna. Oddsen för en stege är 1 på 20 och sannolikheten för ett tvåpar är 1 på 4 och ett par har får du varannan hand.Oddsen för att du inte får någonting alls är cirka 1 på 5.
     Dessa odds är beräknade efter att du spelat enda till slutet av en hand, dvs tills rivern har lagts. Oddsen krymper ganska mycket om man tänker på hur många händer man slänger. Men som tur är har vi på IPA en redaktionsmedlem (Sebastian) som älskar att undersöka hur en hand skulle slutat om spelet fått fortsätta. Det tackar vi för då det hjälper oss att få bättre förståelse för poker, spelet där sannolikheten är halva spelet, vilket gör poker osannolikt bra.

//David


Kommentarer
Postat av: Anton

har du fått 3 royals? come on man, sånt får man inte ljuga om!
juste vi skulle inte göra så här? lr? hur ska vi annars göra?

2008-02-22 @ 23:51:26
Postat av: David

Jo det har jag visst, en på livepoker, i spader och två på nätet i klöver. Har t o m bildevis på den som jag fick för några dagar sen

2008-02-23 @ 11:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0